Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Amerikanita - WaarBenJij.nu Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Amerikanita - WaarBenJij.nu

Panama City

Door: Amerikanita

Blijf op de hoogte en volg Amerikanita

26 Juli 2015 | Panama, Panama-stad

Panama City, bekend van het Kanaal, waar enorme zeeschepen van de Atlantische oceaan naar de Pacific kunnen varen. En terug. Niet de gevaarlijke Bermuda Driehoek en ook niet om de zuidpunt. Het heeft heel wat gekost, ook veel mensenlevens die in de jungle malaria of gele koorts opliepen of gebeten werden door giftige reptielen, reuzeninsecten en roofdieren. De sluizen bij Panama en Colon zijn te klein voor de vrachtschepen van de 21ste eeuw en er wordt dus een zijkanaal gegraven met nieuwe sluizen. Op de moderne manier, met computergestuurde apparatuur en weinig kans op een nare dood.

Panama Stad is op het eerste oog modern, met een prachtige skyline en een fantastisch park met promenade langs de baai. In het park wordt het aan het eind van de middag steeds drukker, en na zonsondergang is het ontzettend levendig: muziek, dans, stalletjes met souvenirs, koude drankjes en ijs onder de parasols. Je kunt er fietsen huren, en lekker wandelen of skaten. Maar ook even boksen in de ring op het heuveltje. Er zijn fitness-parcours en voetbalveldjes. Kinderen lopen je vrolijk voor de voeten en de jeugd zit op de kademuur. Aan het eind van de promenade is de vismarkt, waar je overdag de beste vis/schaal-/scheldieren kunt kopen. En waar je vanaf begin van de middag lekker kunt eten of een cocktail laten mixen. Prima combi: vissticks met een mojito! Als souvenir hebben we een foto laten maken, zo'n jaren '60 polaroidfoto, leuk!! "You look so pretty" zegt de fotograaf met een grote tandenloze lach. De ouwe snoeper, haha.
De andere kant van de Ave Balboa lopen we zo de Casco Viejo in, dat werd gebouwd toen Panama Viejo in 1671 werd vernietigd door piraten. Dit oude stadsdeel staat nu (terecht) op de Werelderfgoed lijst. Het is er toeristisch, maar ook erg mooi. De meeste gebouwen zijn prachtig gerenoveerd en in pastelkleuren geschilderd en je kijkt je ogen uit. Ook ’s avonds als de meeste bouwwerken sprookjesachtig verlicht zijn.

De laatste dag laten we ons met de Ubertaxi naar de Panama Viejo brengen: ruïnes van de verwoeste hoofdstad uit 1519. Vanaf het uitkijkpunt, de toren van de kathedraal, kunnen we het hele gebied overzien. Overal brokstukken en muurtjes, maar ook veel in de originele staat teruggebrachte bouwwerken. En de borden bij iedere bezienswaardigheid, laten naast een beschrijving, ook zien hoe het er vroeger moet hebben uitgezien. We lopen erlangs en hebben het warm, het is hier ongenadig heet en geen zuchtje wind. Blij met het kleine donkere winkeltje bij de uitgang, waar lekkere waterijsjes in de bak liggen.

Terug in ons koele hotel kijken we vanaf de 32ste verdieping uit over stad en baai. En zien in verte schepen van of naar het Kanaal varen, achter Flamingo Island langs. Het eiland aan het eind van de dijk, waar we de eerste avond lekker hebben gegeten met uitzicht op de skyline van Panama.